Let's chill out! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anke Keulen - WaarBenJij.nu Let's chill out! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Anke Keulen - WaarBenJij.nu

Let's chill out!

Door: Anke Keulen

Blijf op de hoogte en volg Anke

16 December 2013 | Australië, Byron Bay

Woooo, inmiddels is het alweer 3 weken geleden dat ik met trillende beentjes op Schiphol stond te wachten op mijn vlucht naar Down Under. En yeah, ik heb zeker al genoeg meegemaakt in die korte tijd dat ik hier zit. Om even verder te gaan waar ik gebleven was: na de fantastische maar toch wel uitputtende eerste week in Manly ben ik met 6 anderen doorgetrokken naar het surfkamp in Spot X. 5 Dagen surfen, chillen, uitrusten, sterren kijken op het strand en genieten van de zon, zee, leuke mensen en het kampvuur waren de uitkomst van dit zeer geslaagde midweekje in dit prachtige kleine paradijsje. Dit zal ik natuurlijk even wat verder uitleggen. Om te beginnen moesten we op woensdag om 5 uur opstaan om de taxi te halen die ons naar het centrum van Sydney zou brengen, waar we opgehaald werden door een superchille Greyhound bus (wat uiteindelijk toch ietsje later werd aangezien de jongens hun wekker toch liever eventjes negeerden. Maar guess what, I was on time (ja echt!). But anyway, na een heerlijk chill busritje waarvan ik ongeveer 3 van de 10 uur bewust heb meegekregen, kwamen we heerlijk uitgerust aan in little spot X. Hier kregen we meteen onze kamer toegewezen (wat eigenlijk niet meer was dan een container volgepropt met 3 stapelbedden) en konden we gaan chillen in de zee of bij het knusse kampvuurtje. Onze prachtige slaapkamer lag op zo'n 150 meter afstand van het strand, 50 meter afstand van de open ruimtes en even ver van het buffet en het kampvuur. Yeah baby!
Na een heerlijk duikje in de zee met huge golven, hebben we de eerste avond heerlijk gechilled aan het vuurtje. De volgende ochtend stond om half 10 de eerste surfles op het programma, spannend.. Eenmaal in onze wetsuit gehezen (en ja, dat vergt meer energie dan het lijkt ;P) liepen we met surfplank onder de arm op onze slippertjes richting het strand om onze eerste golven te pakken. Na een korte intro op het droge was het tijd voor het echte werk. Alrighdie, let's do this!
En daar lagen we dan allemaal op ons surfplankje, wachtend op onze eerste golf. Peddel, peddel, peddel, een laatste duwtje van de surfinstructeur en een luide NOW, GET UP en daar ging ik, meteen staan op mijn eerste golf! Yeeeeew :) Heel vet!
Na zo 2 uurtjes van surfen, peddelen, vallen en opstaan zat onze eerste surfles erop en konden we meteen aanschuiven aan een heerlijk luchbuffet. All you can eat en alles inclusief, me like! ^^
Na de lunch konden we lekker genieten van het zonnetje, een beetje bijkomen van de surfles (zwaarder dan het lijkt), en ons weer opmaken voor onze 2e surfles in de middag. Woei, de golven waren nu toch wel ietsje hoger.
De rest van de week zag er ongeveer als volgt uit: opstaan, ontbijten, surfen, chillen, eten, zonnen, slapen, 2e surfles, chillen, eten en genieten van de sterren op het strand of van een glaasje wijn bij het kampvuurtje. Onze laatste avond sloten we af met een spetterende beachparty onder de sterrenhemel. Fakketjes op het strand, muziekje erbij, wijntje of biertje in de hand en sociolizen met iedereen die maar in de buurt stond. Echt een topavondje gehad! :)

Op zondagochtend was het echter weer vroeg tijd om uit te checken en door te reizen naar onze volgende bestemming: hippiestadje Byron Bay! Hier kwamen we aan rond een uurtje of 9 's avonds en werden we opgehaald door het busje van ons hostel. (Hierop moesten we wel eerst 20 minuten wachten. Toen kwam onze langharige hippie taxi chauffeur eens langzaam aanslenteren want, please, take it easy, mate) Maargoed, met een busje volgepropt met mensen en tassen die tot aan het plafond reken, kwamen we niet veel laten aan bij ons hostel, the Arts Factory. Dit is het beste te omschrijven als een ultieme chillplek vol met hippies, gitaarmuziekjes, no worries mentaliteit en love, peace and flowerpower. Overal hangen vlaggetjes en flyers met spreuken, alles is bont gekleurd, iedereen is relaxed, alles gaat op het gemakje en de tropische vogeltjes en gekko's lopen gevoon naast je wanneer je van je ontbijtje aan het genieten bent (het is hier trouwens zo'n 25 graden 's ochtends, best wel oke dus ;p). Hier had ik eigenlijk 3 dachtjes geboekt, maar dit werden er uitendelijk 8 (waarvan de laatste 3 for free aangezien de bedden niet helemaal gecontroleerd werden. Thanks mate, saved me 102 dollars :). Hier in Byron moet ik bekennen dat mijn luie trekjes toch wel erg goed tot uiting kunnen komen, dus eigenlijk heb ik hier niet heel veel meer gedaan dan gechilled aan het zwembad, genoten van het weer, langs de winkeltjes geslenterd naar het strand en genoten van een heerlijk biertje of wijntje in de avond. We hebben ons laten vertellen dat de woensdag hier een goede avond is om de kroegjes te verkennen en al I can say about that is, yess, absolutely true! Wat een leuke avond was dat! Iedereen is hier heel open, begint spontaan als een gek te dansen en binnen no time heb je een gesprek. Heel leuk! Diezelfde woensdag zijn we ook eerst gaan eten bij Cheecky Monkeys, een eettent/kroeg waar je voor 5 dollar een killer meal krijgt (damm, was 2 uur later nog misselijk haha). Ondertussen waren er allemaal dingen te doen waarmee je prijzen kon winnen, zoals een skydive of 2 uur surf hire (er bleek ook een wet shirt contest te zijn daar, maar die hebben we helaas moeten missen ;P), dus je vervelen is er zeker niet bij.
Na een aantal dagen eigenlijk niet zo heel veel uitgevoerd te hebben, besloten we op donderdag dat het dan toch wel eens tijd werd voor een tripje: Nimbin! Met een uber flowerpower busje met chilled out music reden we over de hobbelige weggetjes met uitgestrekte landschappen en uitzichten naar onze eerste stop: een klein watervalletje op zo'n 45 minuten afstand van onze eindbestemming. Stelde eigenlijk niet heel veel voor, maar toch leuk om ff door de bush bush te hebben gelopen (5 minuten ;P) en gezien te hebben. Daarna reden we door naar een ouderwetse Australische pub voor een lekker bakkie koffie om vervolgens weer verder te rijden naar onze einbestemming Nimbin. Dit was een ultra hippie stadje (bryon bay is er niks bij) met welgeteld 1,5e straat vol met felle kleurtjes, leuke winkeltjes, hippie's met ronde paarse brilletjes, lang haar en harem (of kapotte) broek en "leuke plantjes'' (zoek dat maar op op internet ;P)

Na zo'n 1,5 uur hier te hebben rond geslenterd hadden we het dorpje wel gezien en konden we aanschuiven voor weer een heerlijke BBQ. Damm, goeie hamburger was dat (alleen jammer van die 3 vlekken op mn broek erna. Moet toch nog een beetje oefenen met die burgers, want ze zijn toch net ff iets groter dan de euroknallers van de Mc Donald's ;P).
Maargoed, dat was dus Nimbin. En wat een chill sfeertje hangt hier toch overal, echt niks moet, alles mag. Love it!

Maar inmiddels is het dus maandag (?) en zit ik hier toch alweer acht nachten (oke, morgen gaan we boeken. Oh shit, travel shop dicht. Nouja 1 nachtje extra dan, maar dan gaan we het dan wel echt regelen. Yeah right). Het is nu toch echt wel eens tijd om verder te gaan. Over 2 uurtjes neem ik samen met 2 anderen de Greyhound (bus) naar Surfers Paradise, een chilled out stadje aan het strand met veel hoge wolkenkrabbers, zon, zee, strand en leuke cafeetjes. Het ligt wel in de Gold Coast, wat zo ongeveer het tropisch paradijs van Australie is. In de buurt zijn allemaal grote en bekende parken (Dream world, Sea world, ubervette waterpretparken) en in the Hinterland liggen allemaal heel mooie national parks, dus vervelen zullen we ons hier denk ik niet gaan doen :) Het plan is om hier een aantal nachten te blijven en om van daaruit weer de bus naar Brisbane te nemen. Ook hier zullen we een paar nachten blijven om vervolgens de 23e weer terug te zijn in Sydney voor kerst en Nieuwjaar. Het heeft me een hele dag gekost, maar zoals het er nu uitziet hebben we een hostel midden in de stad! :)
Duss, dat is het plan so far. Na kerst en Nieuwjaar wil ik denk ik verder trekken naar Melbourne en Aidelaide, maar dat is nog ver weg. Laat ik eerst maar eens zien wat me in Surfers Paradise allemaal te wachten staat.

En even ter informatie, ik moet natuurlijk nog even vertellen hoe ik er op het moment bij loop. Om te beginnen zal ik eens zo ongeveer every one else beschrijven: lekker bruin, nonchalant haar, zonnebril op de snoet en relaxed van het goede weer. En nu hoe ik erbij loop: uber bleekscheet (echt, dr is geen kleur op te krijgen), verbrand hoofd en zonnebril achtergelaten in het surf kamp. Wel spoetjes, dus dat is dan in ieder geval nog iets van kleur. M'n haar zit aan het begin van de ochtend of aan het eind van de dag meestal ook niet echt spetterend aangezien ik zo ongeveer al m'n elastiekjes en speldjes steeds kwijtraak of mn borstel moet gaan zoeken in zee van rotzooi die overal op de grond ligt. MAAR, ik ben wel helemaal zen, dat dan wel weer haha. Dus dan zijn jullie daar ook meteen weer van op de hoogte haha.

Maar ik zit inmiddels al bijna 2 uur in een travel shop te genieten van de free wifi (die eigenlijk alleen voor costumers was, maar iemand was zo lief om me het wachtwoord te vertellen ;P), dus toch maar tijd om eens terug te gaan naar het hostel om m'n laatste spullen in te pakken. Ik heb m'n camera nu niet bij de hand, maar zodra ik de kans heb zal ik proberen om eens wat foto's te plaatsen. Maar voor nu hou ik het voor gezien hier, benieuwd wat me vanaf morgen te wachten staat. Ik vermaak me hier nog steeds prima, dus ik hoop dat alles bij jullie ook allemaal goed is :)

So, still enjoying my time in Oz. See you next time,

xxxxx Anke




  • 16 December 2013 - 14:24

    Youri Smeets:

    super om deze leuke dingen te lezen. en gelukkig heb je het super na je zin :) enjoy x

    xxx youri en nathalie

  • 16 December 2013 - 17:25

    Nanny:

    Hoi moppie , jij surfen en chillen; wij alles aan het versieren voor de kerst. Geen traditionele boom maar iets met de Iijzeren pilaren van opa. Als het klaar is zal ik een foto op fb zetten. Nu nog kerstmenu samenstellen maar goed thomS en guido moeten alletwee de hele kerst werken dus youri en ik zijn de kok. Zo te horen he jij alleen een bob nodig (haha). Goed om te horen dat je zo geniet. Heb je ook al een baantje of kom je voorlopig nog vooruit met chillen en free slAapplaatsen . Voor nu lieve groetjes van de smeetsjes x

  • 17 December 2013 - 08:13

    Anita:

    Hoi Anke, bleekscheet, sproetekop, maar ook zoo relaxete Australieganger. Zo te horen gaat het je geweldig Down Under. Ik hoef je niet te zeggen dat je moet genieten, daar ben je blijkbaar al 24 (misschien iets minder aangezien je ook wel eens slaapt) uur mee bezig. leuke blog, maar we zien aan je taalfouten dat je wel heel relaxed bent. Goed hoor!
    Chris vraagt nu al wanneer je naar huis komt, maar verder is hier alles goed. Hij heeft bijna vakantie dus dat komt wel goed. Verder hebben wij hier ook een zonnetje in huis (papa) dus kunnen wij er ook van genieten.
    Groetjes uit Bunde.

  • 17 December 2013 - 11:05

    Oma:

    Hoi Anke, wat heb je het geweldig daar! Daar kunnen wij niet tegenop. Hoewel ik er op tegen was dat je ging, ben ik nu heel blij dat je bent gegaan. Dit beleef je maar een keer. Hier is het ook Chileen. Gisteren keek een automobilist niet goed uit en kwam toen bij ons in de voortuin terecht. Niks ernstigs, alleen materiële schade. We kunnen wel lezen dat je je daar heel erg thuis voelt (je bent nog steeds alles kwijt), maar we missen je toch (een beetje maar ha,ha!)
    Groetjes oma en opa.

  • 31 December 2013 - 18:10

    Angele:

    Hallo Anke,

    Alweer ruim 2 maanden geleden dat we elkaar gesproken hebben, maar we volgen je op de voet.
    Het is een verademing om je reisverslagen te lezen, toch journalist worden of een boek uitgeven.
    Ik heb de drukker al hierover gesproken, tegen een vriendenprijsje valt wel iets te regelen, hahaha.
    Heb je toch een beetje kerst gevoel gehad of zijn die dagen voorbij gevlogen.
    Wij hebben gezellig in het mooie Brabant kerst gevierd en het was voor herhaling vatbaar.
    Chris was helemaal onder de indruk van zijn lego vliegtuig en helicopter en pappa dook gelijk in zijn autoboek (traditie) Oma is weer voorzien van leesvoer en mama en ik van chocola en arnoud eveneens het auto-jaarboek en allemaal nog veel meer.
    Nu leven we toe naar het nieuwe jaar, waarin Gezondheid het allerbelangrijkste is.
    Met onze Jelle gaat het hartstikke goed , “heerlijk ondeugend” en met de sondevoeding 6 kilo aangekomen in een half jaar tijd. De kinderarts spreekt van centraal vet (buikje), haha, en dus gaan we hem nu een beetje minder geven. Ook krijgt ons manneke al jeugdpuistjes en maken wij zijn gezichtje schoon met Clearasil, het moet niet gekker worden!

    Wij wensen jou en je Australië vrienden die we op de foto’s zien, een te gek 2014 en je bent echt een TOP Wijf !!!

    Groet Angele en Arnoud
    Knuffel van Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 5053

Voorgaande reizen:

26 November 2013 - 26 Juni 2013

Living the Aussie dream!

Landen bezocht: